пʼятниця, 27 січня 2023 р.

XXII Всеукраїнський конкурс учнівської творчості

 

Моя неопалима купина

(Есей)

 

                                                                                       Наш дух не вбити, волю не зламати,

                                                              Ми незнищенні й вперті, як трава.

                                                             За нами – діти й Україна-мати

                                                             І з нами воля й правда вікова.

                                                                                    Н. Гуменюк

       Сьогодні похмурий грудневий  день із сірими кошлатими хмарами на все небо. Рвучкий західний вітер жене їх на південь. І думки мої теж линуть на південь, до рідного села Кам’янського, яке наразі є героїчною, незламною фортецею, щитом захисту  в Запорізькій області. Немає тут бетонного бескиддя, а лише сиві пагорби обіруч річки Янчекрак. Саме ці похилі, місцями круті схили, на яких щоліта  рожево квітнуть кущі неопалимого зела, стали твердинею для ЗСУ. «Стоять наші воїни міцно, рука тверда: своя ж бо земля за спиною – нащадкам в дар її, незалежну і вільну, залишим ми» (Олена Музика).

       Колиска мого дитинства, найкраще місце на Землі -  рідне Кам’янське. Село знаходиться на лінії розмежування. Розбите, розстріляне, понівечене, спалене, але не скорене…Справжня неопалима купина. Мабуть, за всю свою історію існування (засноване село запорозькими козаками в кінці XYIII століття) такого пекла, яке принесли російські «асвабадітєлі», тут не було. Не двічі чи тричі розстріляне, а щоденно, починаючи з 4 березня і до сьогодні, поливають рашисти  моє село вогнем з градів, танків, мінометів, літаків… Немає вцілілого клаптика: дощенту зруйновані дві школи, дитячі садочки, амбулаторія, житлові будинки…Чимало моїх односельців, попри небезпеку, продовжують жити в Кам’янському. Наші воїни сумлінно і гідно тримають оборону та всіляко допомагають мешканцям села. Через моє село проходить «дорога життя», вона - єдина, якою можна евакуюватися з окупованого півдня України. Навіть на цьому  небезпечному шляху ми бачимо взаємодопомогу, підтримку, згуртованість наших людей. Єдність… У цьому величезна сила українського народу.

       Зараз спостерігаю за зимовим небом і так хочу, щоб оці темно-сизі  волохаті хмари прогнали війну з України, і щоб мирні сонячні промені приголубили та зігріли понівечену російськими військами українську землю. Я щоденно, коли звучить сирена повітряної тривоги, прошу, щоб небо над Україною закрили янголи. А нині, напередодні новорічних і різдвяних свят,  спомини пташкою летять до рідної оселі, де щасливо моя родина проживала до 23 лютого 2022 року.

      Для кожного українця спогад про кінець зими цього року є тяжким і гризотним.  Чорним болем і стражданням припливла 24 лютого 2022 року зловіща ніч на Україну. Звістка про війну перевернула життя всіх і моє особисто. Чи думала я коли-небудь, що буду писати твір про війну? Кажуть, що у війни нелюдське обличчя. На жаль, мені судилось його побачити й відчути крижаний її подих. Тепер моя юність обпалена війною. У перший день вторгнення росії в Україну я прокинулася від схвильованої розмови тата і мами. Тривога була на очах у всієї нашої родини. Ми чекали новин, сподівались  на хороші, але невдовзі дізналися, що російські окупанти рухаються в нашому напрямку. Дуже страшно стало тоді, коли вибухи від снарядів були частішими та все ближчими. Під час вибухів ми всією сім'єю спускалися в підвал. Там доводилося ночувати й чекати. Над Кам’янським  владарювала тоді березнева срібляста ніч. Для мене вона була просто жахливою: звідусіль чувся шквал вогню, тієї  ночі прилетів снаряд і на наше подвір'я. Ми ховалися в підвалі, від почутого різкого свисту  затамували подих, та зненацька земля здригнулася, задзвеніло побите скло, щось сипалося і стукало. Крізь витяжну трубу відчувалося вологе завивання весняного вітру. Було дуже холодно і лячно! Ми чекали на досвіток, просили допомоги в Бога і прийняли рішення їхати. Куди? Відповіді не було. Ледве дочекалися ранку, в чому були взуті та вдягнені, в тому і поїхали. Часу на роздуми й підготовку до від'їзду не було. Понівечений двір, вибиті вікна, подзьобані осколками стіни, страх в очах і тривога в душі підштовхнули нас до швидкого від'їзду. Сиротливо  проводжав нас рідний дім, жалібну пісню проскрипіли ворота. У машині - шестеро дорослих, троє дітей та улюбленець сім'ї - кіт Тішка. Ми просто тікали, рятуючи життя, молилися Всевишньому. Дорога від села до Запоріжжя була довгою. Дякувати Богу, що на блокпостах нас пропускали, мабуть, бачили  й відчували наш стан. Коли їхали далі, то розуміли, що відбувається справжнє жахіття. Колони машин, люди втомлені та налякані, діти плачуть. Доводилося зупинятися, йти пішки, по дорозі зустрілись зі своїми односельцями, і ми вирішили триматися всі разом. Довгий час у дорозі по обличчях мами й бабусь спливав солоною росою. Дорога нас привела аж у центр України. Мабуть, доля була милостивою, бо прихистили нас добрі люди. Вони дали нам житло, обігріли, зібрали найнеобхідніші речі, підтримали психологічно. Ми впевнилися, що світ не без добрих людей, і ці люди - українці.

        Зараз я далеко від свого рідного села і дуже сумую за близькими, за друзями, за родинним нашим гніздечком. Гіркий і болісний  сьогодні мій спогад: через нехіть, рятуючи своє життя, моя родина змушена була покинути  свою маленьку батьківщину. Але ж перемога неодмінно буде, і повернуться односельці до своїх зруйнованих осель, відбудується, відродиться, воскресне село, бо це «життя неопалима купина». Я так хочу швидше приїхати до рідної домівки, прийти на весняне подвіря свого навчального закладу, відчути пянкий запах бузку, помилуватися ніжними берізками, послухати шепіт їх листя. І, звичайно, злеліяна   в душі та найзаповітніша моя мрія – отримати путівку в доросле життя і покружляти у випускному танку на території  рідної школи. Так і буде, бо ми, українці, приречені на  успіх, благословення, мир і перемогу!

Народ мій є, народ мій завжди буде,

                                       Ніщо не перекреслить мій народ!

                                                                      (В.Симоненко)

                                                                 (Робота учениці 11 класу Гречко Наталії)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар